Találatok A többi között történelmi színjáték keretében megelevenedik Tari Lőrinc pokoljárása is a Múzeumok Éjszakáján a visegrádi királyi palotában szombaton. A jáki templomon belül folytatott régészeti kutatás és a visegrádi királyi palota forrásvízzel való ellátása volt a témája annak a Közkincs-kereső adásnak, amelyet 2021-ben a legtöbben hallgattak a honlapunkon lévő műsorarchívumban. A 14-15. századi hitvilág, a boszorkányüldözés és a mágia elevenedik meg szeptember 25-én, szombaton este a visegrádi királyi palotában. Számos érdekes épület nyílik meg, illetve események, séták sora várja a látogatókat a hagyományosan szeptember harmadik hétvégéjén megrendezett Kulturális Örökség Napjai alkalmából. Ha sikerül elérni a 4 millió oltottat, szombaton, május 1-jén megnyitja kapuját a látogatók előtt a visegrádi királyi palota. A belépéshez a jegyváltáson kívül felnőtteknél védettségi igazolvány is szükséges. Az elmúlt hónapok hangulatához igazodva a középkor legrettegettebb járványa, a pestis lesz a témája a Múzeumok Éjszakájának a visegrádi Királyi Palotában.
Ez azonban nem mond ellent annak, hogy homlokzatában, tömegében felidézze a középkori palotát. " Buzás Gergely mindjárt analógiát is mond: a szicíliai Piazza Armerina római kori villáját. Ott feltárták a mozaikokkal borított villapadlót, és egy üveg-acél házat építettek fölé, de a római épület tömegét, szerkezetét felidézve. Magyarországi példaként pedig Nyírbátort említi, amelyet szintén kiátkozott a magyar műemlékvédelem, ő viszont a védelmére kelt, mert "a támadások ott sem voltak szakszerűek". Ugyanakkor ennek ellenére sem gondolja azt egy minden szempontból jó helyreállításnak; "én semmiképpen nem így csináltam volna. Inkább a logikájával tudnék azonosulni, miszerint ha az épület értékes része eltűnt, de ismerünk belőle rengeteg fontos elemet, akkor azokat rakjuk vissza. De nem lettem volna annyira historizáló, mint az a helyreállítás, mert az megtévesztő lehet". Ugyanakkor az is tény: amit Visegrádon meg lehet csinálni, azt nem feltétlenül lehet máshol is. A már említett Abasár esetében például alighanem más lesz a helyzet.
Mivel a középkori Magyarországnak ez a régió jelentette a politikai és kulturális központját, itt áll rendelkezésre a leggazdagabb és a legjobb minőségű régészeti anyag a hazai középkorkutatáshoz. " Az igazgató célja tehát, hogy a Mátyás Király Múzeumból a Magyar Nemzeti Múzeum középkori szakmúzeumát alakítsa ki, amely országszerte is képes lehet középkori régészeti kutatásokat végezni. Ehhez megvan a szakmai hátterük is: bár a múzeumban mindössze harmincnégyen dolgoznak, ebből öten régészek, vagyis többen, mint némelyik megyei múzeumban. Évtizedek óta jó kapcsolatot ápolnak számos egyetemmel is; Buzás Gergely maga is tanított minden hazai tanszéken, ahol régészképzés folyik, így megtalálja azokat a fiatalokat, akik Visegrádra jöhetnek szakmai gyakorlatra, s velük sikerül megsokszorozni azt a teljesítményt, amit az öt régész tudna elvégezni. Buzás Gergely régész-művészettörténész 1965-ben született Pécsen. 1984 és 1989 között végezte tanulmányait az ELTE BTK művészettörténet és régészet szakán.
A Magyar Nemzeti Múzeum Mátyás Király Múzeumának fő feladata Visegrád régészeti és történeti emlékeinek feltárása, gyűjtése, gondozása és bemutatása. A település számos műemléke közül a múzeum kezelésében a királyi palota, az alsóvár (Salamon-torony) és a jelenleg nem látogatható, XI. századi esperesi templom van, de a többi műemlék és régészeti lelőhely szakmai felügyeletét, feltárását is ellátja, illetve bemutatásukban közreműködik. A múzeum kiállításai a Salamon-torony és a királyi palota helyreállított termeiben láthatóak. Gyűjteményei közül a legjelentősebb a régészeti gyűjtemény és a kőtár, de rendelkezik a település XVIII-XIX. századi emlékeit őrző helytörténeti gyűjteménnyel és jelentős fotó-, rajz- és szöveganyagot kezelő adattárral is. A múzeum kiemelt kutatási irányai a római limes és a későközép anyagi kultúrájának, építészetének kutatása. E témákban a visegrádi munkák mellett számos más magyarországi és külföldi vállalkozásban is részt vesz.